18 April 2010

Detik-Detik Bahagia

Alhamdulillah
Syukur dengan izinNya dapt jug aku memulakan first story lm blog nie..First story ni adalah citer sebenarku yg pernah aku lalui.
Pengalaman pertama melahirkan penyeri hidup ku ngn suami ku tercinta Mohd Firdaus..
aku imbas kembali detik 2 tuu.


Taklimat Nilam..
Pagi 23/3 aku diarahkan oleh guru besar utk menghadiri taklimat Nilam di PKG Buloh Kasap menggantikan Pn Norlizam kerana beliau perlu berada di sek utk progrm Tahun 6.So pg tu aku bersiap seperti biasa sarapan ambil kunci drive menaiki viva airline dan mendarat dgn selamat di PKG Buloh Kasap.Taklimat tu mula pk 8.00-1.00.. Pkl 10.30 pgi aku rs cm lainje perut..pas2 rs cm ad drh klua.tpi mls nk cek dlu memandangkn taklimat pn lum abis lg..pastu time rest aku mkn dgn byk fuhh sedp..nasi tomato,ayam mask merah,air ape ek rs air oren sejuk..Taklimat sambung lg smp da dekt pk 1.00..lum pkl 1 lg pn

Di rumah..
Smpai di rumah aku minum2 dulu kt dapur..sembg2 ngn mak..setengah jam pastu aku ke bilik air..time ni laa aku rs cm takut ishh nk bersalin da ke aku ni?memg ad darh byk la jgk..tpi aku x kisahkn sgt kua bilik air bt muka selamber jer,tp dlm hati takut jugk tuu..terus naik atas ambek hp msg kt my hubby pkl 1 lebh..
Aku thu msa tu abg tgh sibuk sgt..menyuarat AgOng..
tp abg da pesan klau ad ap2 bgthu je x kish la pkl bper...
Dekt 3 msg aku send bru abg balas..n terus call..abg ckp oN D wea blik..da bgthu bos..so berlepaslaa Kia Airline dr Sepang ke Segamat..

Pastu aku ckp la kt mak..msatu adek aku Masyitah pn ader..so ape lgi mcm cacing kepanasan mereka berdua..aku plak boleh bt selamber n gelak2..
"Relex la dulu..kaklong x sakit sgt pun"
Aku ckp pkl 4 lebh la bru p hospt..sbnrnya aku nk tgu abg smp dulu..aku naik atas sempt la tido dlu.ZZzzzzz.

My Hubby da Smpai
Tept pkl 4 ptg abg sampai..aku siap2 mandi dulu..kems2 beg..beg aku..beg baby...mak plak sibuk sediakan bekalan nk bw p hosptl..termos,milo,roti,gula,cawan..
Sempat aku mkn nasi..goreng pisang panas sblm ke hospitl..baik aku mkn pasni ken pantang plk..da tentu gorng pisang ni x blh nk mkn da nnt..

Ke Hospital
Smp hospt trus ke tmpt emergency...mak ikut sekli..terus ke labour room..cek jln dlu..bru buka 2 cm.pastu cek jantung baby ok lgi..memandangkn jln bru buk 2 cm so tpaksa la aku masuk wad dulu..ms tu da 630 ptg da..my hubby hantar brg n tgu di tpt rehat dktje ngn labour room.Mak plak balik umah ikut makcik Fadilah dia mmg keje kt hospital..so tinggl la abg kt luar...
Aku rest je kt wad..kekadg tu rs jgk sakit makin lama, makin kerap smp aku x dpt tido..smbil menahan sakit aku bc la doa2...smp la pkl 430 pgi nurse kejutkn utk cek pergerakan bby tekanan darah..aku brthu nurse tu yg aku da rs sakit sgt..nurse terus cek jaln..da buka 5 cm..Nurse tu tanya ad x suami tgu..Dia surh call mint kemaskn brg2 aku.."Awk da ken masuk labour room ni,call suami kemas brg2..sediakan sehelai baju bby,tuala,pampers n lampin" Aku pn call abg.Ms tu takut sgt rs tmbah lg menahn sakit..ms abg masuk nk kems barg aku rs cm nk nangis tp aku ken kuatkn semangt...

kt Labour room
Msuk labour room kt pkl 530 pgi..Hanya Allah sje yg tahu takutny aku ms tu maklum jgkla pengalaman pertama..Ms kt labour room tu aku dgr jgklaa suara bby menangis dr bilk sebelah..Aku bygkan jgk andainya bby aku da klua sernknya rs..aku usap perutku ckp kt bby"Baby, dgr tu..tu suara kwn baby da klua..japlgi bby pulak,mama x sabar nk tgk bby,yg hri2 tendang2 dlm perut mama.Ayah pn x sabar nk tgk bby,Ayh tgh tgu bby kt lua,jplg ayah msuk tmn mama"...
Dr pkl 530 pagi hingga laa kt pkl 12 tghri bru buka 8 cm..nk cerita pasal sakit tu x tahu nk gambarkan sementr nk tgu smp buk 10 cm tu.mcm2 doa yg aku bc.smp stu tahap tu jantung bby da dekt nk lemah n doct bgthu klu x ok jugk tpksa la operate,takutnyer aku trus bc doa nabi Nuh dlm perut ikan Nun,so jantung bby da stabil...Nurse sume bg semgtkt aku.3 botol air msuk n nurse pkaikn oksigen kt aku..pkl 12 nurse bg abg msuk...so abg tmnkn aku kt sebelah n bg semangat..huhu ms abg masuk ..tgk muka abg aku sebak sgt nk nangis..
Smplaa pk 3 aku da tersa nk meneran...huhu susah jgk nk meneran ni rupanya..aku pn x tahu la ntah berapa kali aku cuba meneran tp x berjaya..cra aku meneran tu da btul doct kata..tpi mungkin x kuat kot aku teran..
Tiba-tiba aku ternampak salah seorang drpd nurse yg ad kt situ pegang gunting..fuhhhh,apa lgi terasa betul sakit tu..aku cuba sekali lg untuk meneran dan akhirnya pkl 325 ptg aku selamat melahirkan seorg putera berat 2.1 kg je...alhamdulillah normal..nurse yg ad kt situ sume ckp comelnya, kecik je bby ni...
Nurse tunjuk pd ku dan tanya tgk anak awak ni lelaki ke perempuan dan aku tersenyum kerana abg nk sgt bby boy katanya nk ajak main bola nnt :)..pastu letak bby atas dada ku..cm x percaya je tgk bby tu sbnrnya anak yg ad dlm perutku..abg klua ambil wudu' pastu azan kan bby..

Aku sgt2 berterima kasih kepada suamiku kern sanggup berkorban tidur kt hosptl utk temnkn aku dan ulang alik dr umah ke hospital selama 5 hri sbb bby kena kuning ken duk dlm scn 2 mlm...pastu pindah wad 1 plak 2 mlm..
Terima kasih abg....LoVe U so Much....

Aku jug brsyukur kerana dengan izinNYA aku telah menjadi seorg ibu...Aliff Naufal..pelengkap hidup kami...
Moga dengan kehadiran Aliff dpt mengeratkan lagi hubungan kami...


No comments:

Post a Comment